Maximaal loon van een flexi-jobber – belangrijke verduidelijking voor horeca

Auteur Arian Roelens  (Legal Expert)
Leestijd 2min
Laatst geüpdatet 20/07/2026 - 17:11

Vanaf 1 juli 2026 zijn flexi-jobs in principe toegelaten in alle private en publieke sectoren, rekening houdend met de regels voor de toegang tot beschermde beroepen. 
Sectoren kunnen evenwel nog steeds onder bepaalde voorwaarden opteren voor een al dan niet gedeeltelijke opt-out.

Maar welk loon mag je nu maximaal toekennen aan een flexi-jobber?

Om deze vraag te beantwoorden, maken we een onderscheid tussen de:

  • situatie waarbij de flexi-jobber actief is in een toegelaten sector, met uitzondering van de horeca;
  • situatie waarbij de flexi-jobber actief is in de horeca.

Situatie 1: flexi-jobber actief in een toegelaten sector, met uitzondering van de horeca

Sinds 1 juli 2026 moet de maximumgrens van 150% niet meer worden toegepast op het volledige flexiloon (minimumbasisloon en eventuele toeslagen), maar enkel op het minimumbasisloon dat deel uitmaakt van het flexiloon.

Op deze manier kunnen vergoedingen, premies en voordelen die voortvloeien uit wettelijke of reglementaire bepalingen of uit collectieve arbeidsovereenkomsten, zoals bijvoorbeeld overloon toeslagen, nachttoeslagen, toeslagen voor feestdagen en een eindejaarspremie worden toegekend zonder dat zij meetellen voor de grens van 150%. 
Opgelet: individueel toegekende toeslagen tellen wel mee voor de 150% regel.

Het flexivakantiegeld, dat samen met het flexiloon aan de werknemer moet worden uitbetaald, maakt géén deel uit van dit minimumbasisloon en is dus ook niet onderworpen aan de 150% regel. 

Situatie 2: flexi-jobber actief in de horeca

Voor de horecasector werd vanaf  1 juli 2026 een afzonderlijk maximum flexi-uurloon ingevoerd: het flexi-uurloon mag er niet meer dan 21,00 EUR bedragen (22,61 EUR inclusief flexi-vakantiegeld). Dit bedrag wordt dus niet langer uitgedrukt als een percentage van het minimum flexi-uurloon, maar als een vast bedrag dat op dezelfde wijze wordt geïndexeerd als het minimum flexi-uurloon. 
Vanaf de eerste indexoverschrijding na 1 juli 2026 zal dit maximumbedrag geïndexeerd worden. 

Recent bevestigde de RSZ dat in tegenstelling tot de regeling in de niet-horecasectoren, voor de horeca wel degelijk met het volledige flexiloon (inclusief toeslagen) rekening dient te worden gehouden (en dus niet enkel met het basis uurloon).

(Netto) voordelen die voor de sociale zekerheid niet als loon gekwalificeerd worden (woon-werkvergoedingen, onkostenvergoedingen, etc…) blijven wel nog steeds buiten beschouwing en zullen niet leiden tot aftopping van het maximumbedrag.

Bron : 

  • Tussentijdse RSZ-instructies ‘Uitbreiding flexi-jobs van 26/06/2026’.

De website van Easypay Group is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Easypay Group streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van nieuwsflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Easypay Group geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Easypay Group kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.