Financiering vakantiegeld arbeiders: tijdelijke verhoging van de sociale zekerheidsbijdragen vanaf 1 oktober 2026

De sociale zekerheidsbijdragen voor arbeiders zullen vanaf 1 oktober 2026 tijdelijk worden verhoogd. 
Dit om de financiering van het stelsel van de jaarlijkse vakantie voor arbeiders te verstevigen. 
De reserves voor het wettelijke vakantiegeld voor de arbeiders zijn immers sterk gedaald door de stijging van het aantal gelijkgestelde dagen voor de jaarlijkse vakantie, voornamelijk tijdens de coronacrisis. 

Om de financiële gezondheid van het stelsel terug robuuster te maken, zullen de sociale zekerheidsbijdragen die verschuldigd zijn voor arbeiders tijdelijk stijgen.

Tijdelijke verhoging van de sociale zekerheidsbijdragen voor arbeiders

Werkgeversbijdragen

De driemaandelijkse patronale sociale zekerheidsbijdrage van 5,57 % op de lonen van de arbeiders die dient voor de financiering van de jaarlijkse vakantie zal tijdelijk stijgen naar:

  • 5,69% vanaf 1 oktober 2026;
  • 5,84% vanaf 1 januari 2027, en dit tot en met 31 december 2033.

Vanaf 1 januari 2034 zal deze patronale bijdrage terug 5,57% bedragen. De jaarlijkse werkgeversbijdrage van 10,27% wijzigt niet.

Werknemersbijdragen

Vanaf het vakantiejaar 2027 zal de solidariteitsbijdrage die wordt ingehouden op het vakantiegeld van de arbeiders tijdelijk stijgen van 1% naar 1,16% en dit tot en met het vakantiejaar 2033. 

Vanaf 1 januari 2034 zal de solidariteitsbijdrage terug 1% bedragen.